„A múlt héten, 4 napon keresztül kisiskolás gyerekeknek szerveztünk online tábort. Kihívás a javából. A Zoom-ot használtuk felületnek. Gondoltam leírom számotokra a tanulságaimat, hátha tudjátok használni akár felnőttekkel is.
Működik gyerekekkel is, de rengeteg tapasztalatot szereztünk, sokat kellett finomhangoljunk azon, hogy igazán lássuk, hogy mi a különbség az online és offline felület között. Az első nagy tanulság, hogy alig várjuk, hogy vége legyen a csak online-ságnak :).
A többi tanulság a teljesség igénye nélkül:
Becsatolom az első újságunkat, aminek a tartalmi részét a gyerekek rakták össze. Persze a dizájn meg szövegkorrektúra a programostól jött. De én rettentő büszke vagyok rá.
A legfiatalabbak 7 évesek voltak, azaz még írni-olvasni sem nagyon tudtak. Tábor előtt szülőértekezletet tartottunk, ahol elmondtuk, hogy a cél az, hogy nélkülük táborozzanak, de biztos lesz szükségük majd itt-ott segítségre. És valóban: a kicsiknél nem működik az, hogy képernyő 4 órán keresztül. Ezért kellett volna őket jobban különválasztanunk. Ami működött viszont, hogy hívózenét raktunk minden program előtt (share screennel mindenki hallotta), így ha valami nem kötötte le őket, akkor becsatlakozhattak a következőbe:
A nagyobbak szülők nélkül táboroztak, meg a kitartóbbak, akik több ideig benne tudnak maradni egy-egy feladatban, viszont a legkisebb korosztálynál volt lemorzsolódásunk bőven (3 gyerek a második – harmadik nap nem „jött”), amit én a digitális íráskészség hiányának tudok be (nem értették, hogy mi történik).
Fontos meghatározni, hogy mi a célod az aktivitással. A többi csak keret. Mi leginkább azt szerettük volna elérni, hogy fenn tudjuk tartani a személyes kapcsolatokat, így olyan programokat állítottunk össze, amivel a gyereknek kell dolgozni, mi az emberi, és szakmai hátteret adtuk. Az animáció nagyon bejött, gyakorlatilag korosztályi megkötöttség nélkül. Ide kell pluszba egy okostelefon (régi, nem használt is jó, lényeg, hogy tárhely legyen rajta) és le kell tölteni a Stop Motion Studió applikációt, ami ingyenes. A gyerekek között már lehet van, aki ismeri is.
Az újságírás volt még nálunk nagyon favorit, ezt is korosztály nélkül tudták használni, hiszen egy újságba gyakorlatilag bármiről lehet írni, rajzolni, fotózni.
Mi egy adott ponton szófelhőt is csináltunk, de nem Mentivel, hanem old school módon: papír, ceruza, azt fotózzák be, vagy a chatablakba írják be. A háttérmunka volt a miénk.
Ami még hasznunkra vált az a sima google dokumentum, amit az akkor először szerkesztőprogrammal találkozó gyerekek is elég könnyen tudtak használni. Konkrétan nyitottunk egy dokumentumot, megosztottuk, hogy bárki írhasson bele, és akkor a linkre kattintás után az egészen kicsik is tudtak kísérletezni a billentyűzetes írással.
Fotóprogram is jól tudna működni. Adj meg egy témát (szivecskék, színek, állatok…) és induljanak el a lakásba, készítsenek fotót, azt dolgozzátok fel, mutassátok be egymásnak nagy körben.
Ha kérdeznél még, bátran, szívesen állok rendelkezésre!”
Aczél Dóri
Otthonoktatás – Tapasztalatok az otthontanulásról
A témában eddig megjelent cikkeink: