Néhány napon belül visszatérnek a középiskolások és a felső tagozatosok az iskolapadba. Ugye mindenki emlékszik a szeptemberi iskolakezdés előtti napokra, a “megyünk újra suliba” érzésre? Ki ne tervezte volna meg, hogy mit vesz fel, s hogyan mutassa meg az új szerkóit, kütyüjeit, füzeteit, tollait? Ha fel tudjuk idézni ezeket a szorongó pillanatokat, akkor képzeljük csak magunkat a most visszatérők helyzetébe, akik hónapok óta nem látták egymást, csak az online térben, vagy csak egymás nevét olvashatták a kikapcsolt kamerák mellett.
A Kalandok és Álmok Szakmai Műhely munkatársaiként sokat törtük a fejünket azon, hogy hogyan tudnánk segíteni a pedagógusok munkáját a visszatérésben, s arra jutottunk, hogy leginkább úgy, ha összeszedünk néhány olyan játék-, illetve gyakorlatötletet, amellyel megkönnyíthetik a gyerekek visszatérését. Azt reméljük, hogy az osztályfőnökök, a vezetők, a tanárok is belátják, hogy a fókusz a gyerekek megnyugtatására, s a közösségépítésre kell, hogy helyeződjön. Mielőtt a foglalkozástervezéshez hozzákezdenénk, olvassuk el két remek szakember, Földes Petra és Peer Krisztina írását a visszatéréssel kapcsolatos gondolataikról:
A krízis bennünk és körülöttünk. Vissza az iskolába (?)
Nem kész foglalkozástervet ajánlunk egy tanítási órára, hanem egy többlépcsős ívet, amelyet érdemes végigjárni közösen az osztállyal. Az ív állomásaihoz viszont több gyakorlatot és játékot is választottunk, hogy mindenki saját magának, és az osztályának a legmegfelelőbbet tudja kiválasztani. Tudjuk, hogy feszítő a tananyag lemaradásainak behozása, de mégis azt kérjük, hogy legyünk türelmesek, szánjuk időt ezekre az alkalmakra, a gyermek, a közösség kerüljön az előtérbe. A foglalkozások során azt javasoljuk, hogy ültessük őket körbe, hogy egyenrangú partnerek legyünk, és ne válasszon el bennünket az iskolapad egymástól. Dolgozzanak sokat párban, kis csoportban, mert így könnyebben elindulhat az egymás közötti interakció, kommunikáció.
Az ív felépítése:
I. KÖSZÖNÉS, BEJELENTKEZŐ KÖR
IDÉZET
Keressünk idézeteket, írjuk/nyomtassuk ki (ha lehet, nagyobb betűmérettel). Kiterítjük ezeket az asztalra vagy a földre, a gyerekeknek választanak belőle. A kiválasztás előtt érdemes hívókérdéseket feltenni. Pl.: melyik az, amelyik közel áll hozzád? Hogy vagy most? Melyik az, amelyik leginkább leírja a jelenlegi állapotodat?
Miután kiválasztották, kérdezzük meg tőlük, hogy melyik idézetet miért választották.
ÉRZELEM HŐMÉRŐ
Készítsenek egy lapra 1-től 10-ig terjedő skálát. A pedagógus mond egy érzelmet, pl. öröm. A gyerekek feladata, hogy a saját ‘örömhőmérőjükön’ bejelöljék, mennyire jellemző rájuk az az érzés az adott pillanatban. 4-5 érzelemmel is érdemes ezt végigcsinálni. Lehet közösen is nagy lapra, és mindenki ott jelöli a sajátját. Minden érzelem más színű lehet. A feldolgozás során hagyjuk, hogy az szólaljon meg, aki szeretne. Nem biztos, hogy minden tanulónk készen áll arra, hogy megossza a félelmeit, szomorúságának, örömének az okát.
EMOJIK
Nyomtassunk, rajzoljunk különféle emojikat, mindenképpen többet, mint a hat alapérzelem. Keressenek maguknak egy olyan érzelmet, ami leginkább kifejezi hogylétüket, jelenlegi állapotukat. Vagy megrajzolhatják a saját emojijukat, olyat is, ami eddig nem létezett.
DALOK
A gyerekeknek az a feladta, hogy mondjanak egy-egy dalt, amely leginkább tükrözi a jelenlegi állapotukat, amit most szívesen hallgatnának. Egy gyors technikai megoldással ezeket egy csokorba gyűjthetjük és meghallgathatjuk a nap folyamán, vagy készíthetünk belőle egy osztály-tracklistet.
CSERÉLJEN HELYET AZ, AKI…
Pörgős, gyors játék. Különféle állításokat mondunk, a következő mondatkezdettel: „Cseréljen helyet az, aki…” A körben lévők feladata, hogy akire igaz az állítás, felálljon és helyet cseréljen azokkal, akik hasonlóan hozzá felálltak. Az állítások vonatkozzanak az aznap reggelükre, előző délutánjukra.
Pl.: „Cseréljen helyet az,
HOL LENNÉL?
Arra kérjük a gyerekeket, hogy álljanak fel, s menjenek oda, ahol legszívesebben lennének a termen belül. Ha megvan ez a hely, akkor vegyenek fel egy olyan pozíciót, ami kifejezi érzéseiket, gondolataikat. Lehet állni, ülni, feküdni, lehet egy mozdulatot megjeleníteni, egy érzést kifejezni stb. Kérjük meg őket, hogy nézzenek körbe, szólítsuk meg őket a szobornál, hogy hogy vannak most, miért oda álltak – természetesen a passzolás jogát fenntartva.
II. AZ ÉN KARANTÉNOM
HOMESCHOOL
Kérjük meg őket előzetesen, hogy hozzanak magukkal egy zacskó legot. A gyerekek építsék meg a saját homeschooljukat, majd helyezzék el magukat ebben a térben.
Lehetséges hívókérdések a feldolgozáshoz:
– Miért ezt építették?
– Hol helyezkedik el ő a térben?
– Milyen volt ebben térben élni?
– Mi volt a kedvenc helye ebben az időszakban?
Természetesen, ha nincs lego a közelben, vagy nem tudnak hozni magukkal, akkor rajzolhatnak is, vagy megépíthetik a teremben lévő tárgyakból, és elhelyezkedhetnek benne.
KARANTÉNNAP
Gondoljanak vissza egy tipikus napjukra a karantén időszaka alatt. Jelenítsék meg ezt egy élőszoborban. Járjunk körbe, amelyik szobornak megérintjük a vállát, annak mondani kell egy mondatot, ami éppen megfogalmazódott benne – minél spontánabb, annál jobb. A feldolgozás során kérdezzünk rá, hogy mit üzentek számukra ezek a szobrok. Milyen volt ezt látni, megélni?
KARANTÉNNAPIREND
Írja/rajzolja le a karantén ideje alatti napirendjét. Hogyan teltek a napok, milyen rutinok, időbeosztások szerint éltek Miben különbözött ez az előtte lévő mindennapoktól?
KARANTÉN-EMOTION
Válasszon mindenki magának egy tárgyat, amely szimbolizálja számára az otthon töltött időszak érzelmi állapotát. A kiválasztott tárgyat tegye be a kör közepére. Ezután mindenki választ magának egy tárgyat középről (nem a sajátját), s elmeséli, hogy ha ő választotta volna ezt a tárgyat, akkor hogyan érezte volna magát.
MONDD, MIT GONDOLTÁL!
Mindenki kap sok-sok öntapadós cetlit, s amíg a zene megy, mindent leírnak egy-egy cetlire, ami eszükbe jut a karanténról, homeschoolról. Fontos, hogy minden gondolat egy-egy lapra kerüljön, amikor készen vannak ragasszák fel, a „MI KARANTÉNUNK” feliratú filpchartra. Azt is lehet, hogy ezt kommentálják, de az is lehet, hogy ez önállóan zajlik. Amikor készen vannak, megkérhetjük őket, hogy nézzék meg, vizsgálják meg, hogy tudnak-e azonosulni bármelyik nem általuk felírt gondolattal, mit gondolnak, éreznek most ezzel kapcsolatban?
KEZDŐBETŰK
Mindenki kap egy-egy papírlapot. Nagybetűkkel írja fel magának azt a szót, hogy KARANTÉN, COVID vagy HOMESCHOOL. Írjanak fel a szó minden egyes betűjével egy-egy érzést, állapotot, ami jellemezte ezt az utóbbi egy évet. A kész művekből csinálhatunk egy galériát. Megnézhetik, hogy melyik az, amelyik a leginkább jellemző volt, és azt megoszthatják a többiekkel. Ennek elkészülte után párban, kiscsoportban, vagy akár a teljes csoportban az osztály közös karanténszavait is megtalálhatják.
MIT MONDANA RÓLAD?
Írják le/mondják el a megszemélyesített tárgyak nevében, első szám első személyben, hogy milyen volt vele megélni a karantént.
Lehetséges kérdések:
– Mit mondana rólad a lámpád?
– Mit mondana rólad a telefonod?
– Mit mondana a széked?
– Mit mondana a melegítőd?
– Mit mondana az utcai cipőd?
KARANTÉNFOTÓ
Párban dolgozzanak, vegyék elő a telefonjaikat. Keressenek egy olyan fotót, ami leginkább kifejezte az otthon töltött időt. Mondják el egymásnak, miért azt a fotót választották, keressenek közös pontokat. Nagy körben osszák meg, hogy mik is voltak ezek a közös pontok.
KARANTÉNMÉM
Kiscsoportokban készítsenek mémet a karanténról.
BINGÓ
Egy 4×4-es négyzetrács, minden négyzetébe írjanak fel olyan történéseket, ami a karantén alatt történt velük. Ezeket a történéseket írják fel egy post itre is, amit tegyünk egy zsákba. Húzzunk belőle, s ha az, amit kihúztunk, megtörtént vele, jelölje azt a saját lapján. Amikor vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan van egy jelölt sora, jelezze, hogy bingója van.
5 BINGÓ bemondásáig játsszuk a játékot.
STORY
Meséljenek vicces, poénos történeteket, jeleneteket az online tanítás időszakából. Azt is lehet, hogy felírják ezt egy papírra név nélkül, s ki kell találniuk kié a történet.
NYUNYÓKA
A kicsi gyerekeknek általában van egy olyan tárgyuk (plüss, nyunyóka, takaró stb.), amely a biztonságot jelenti számukra. Hozzanak magukkal egy olyan tárgyat, amely velük volt ebben az időszakban.
Miért azt a tárgyat választotta? Mit jelentett számára ez a karanténban?
KÉPMONTÁZS
Vigyünk sok-sok újságot, képet. A gyerekeknek az a feladata, hogy készítsenek két képmontázst. Az egyik montázs készüljön arról, hogy mi volt jó a karanténban, a másik arról, hogy mi volt a rossz. Készítsünk belőle egy galériát, nézzük meg egymás alkotásait. A rossz dolgokról szóló képmontázsokat vegyük le a falról, s az a feladatuk, hogy valahogyan “nyírják ki” ezt a montázst.
HUMÁN KAMERA
Állítsuk párba őket. A pár egyik tagja csukja be a szemét, ő lesz a fényképezőgép, a pár másik tagja pedig a fényképész. A fényképész feladata, hogy keressen egy olyan helyet a suliban, ami leginkább hasonlított az otthon töltött időszakra. Vezesse oda a fényképezőgépét, állítsa be pontosan, mit szeretne látni a fényképen, enyhén húzza meg a fülét, mire a fényképezőgép kinyitja a szemét és exponálni kezd, majd 15 mp. után ismét bezáródik a szeme. A fotó elkészült, a fényképész visszakíséri a terembe a kamerát. Majd cserélnek. Dolgozzák fel párban, meséljék el, mit láttak és milyen volt ezt látni. Reflektálhatnak rá a fényképészek, hogy ezt akarták-e ábrázoltatni a fényképezőgép számára. A teljes körben megoszthatják közös gondolataikat, tanulásaikat erről a feladatról.
MR/MRS/MS KARANTÉN
Alkossák meg a karantént, mint személyt. Készülhet ez gyurmából, tárgyakból, rajzolhatnak, s az is lehet, hogy közösen alkotják meg. Mondják el neki, amit szeretnének.
IDŐKAPSZULA
Szedjék össze, milyen túlélési praktikájuk volt az elszigetelődésre, a bezártságra, az online tér okozta kimerültségre. A túlélési praktikával töltsünk meg egy palackot és ássuk el, hátha szükségünk lesz még rá!
LÉPJ BE A KÖRBE!
A gyerekek körben állnak. Fogalmazzunk meg állításokat, amire ha igennel felelnek, akkor be kell lépniük a körbe, találkozniuk kell egymással, pacsizni, összenézni, s átmenni egy másik helyre.
Lehetséges állítások:
Lépj be a körbe,
– ha ma nem esett jól felkelni.
– ha úgy érezted, hogy szokatlan újra iskolába indulni.
– ha összeszorult a gyomrod, amikor elindultál.
– ha már előző este nagyon vártad, hogy újra az osztályban legyél.
– ha magabiztosan tudtad, hogy hogyan viselkedj a többiekkel( pl. közel mehetsz, megölelheted?).
– ha előre megbeszélted valakivel, hogy ma együtt jöttök suliba.
AZ ÚT
Keressünk olyan képeket, amelyek különféle utakat, ösvényeket ábrázolnak. Válasszanak maguknak egy képet a suliba vezető útjukról, az ezzel kapcsolatos gondolataikhoz, érzéseikhez. Aki szeretné, ossza meg a képválasztáshoz kapcsolódó gondolatait.
ÉRZELEMKÁRTYA
Szerezzünk be érzelemkártyákat. Terítsük szét a kártyákat és válasszanak maguknak egyet, ami leginkább kifejezi a bennük leginkább dúló érzést.
FÉLELMEK A KALAPBAN
Írják fel egy cetlire, hogy milyen félelmeik voltak a mai iskolába indulással kapcsolatosan, milyen félelmek fogalmazódtak meg bennük az ide vezető úton. A cetliket tegyük egy zsákba vagy egy kalapba és kérjük meg őket, hogy egymás után húzzanak egyet belőle, olvassák fel, és fogalmazzák meg gondolataikat a leírtakkal kapcsolatban. Érdemes 2-3 hozzászólást is meghallgatni a kihúzott gondolattal kapcsolatban. Utoljára a cetli írója kapjon szót, ha szeretne pontosítani vagy magyarázatot fűzne a gondolatához.
BEFŐTTESÜVEG
Fogalmazzák meg a helyzettel, az ide vezető úttal kapcsolatos negatív, “lehúzós” gondolataikat. Azokat tegyük egy befőttesüvegbe, csavarjuk rá a kupakot, ezzel lezárva az előző időszakot.
HELYED A TEREMBEN
Keressen mindenki magának egy helyet, egy pozíciót a teremben, s merevítse ki a mozdulatát. A gyakorlat vezetője sétáljon oda szobrokhoz, érintse meg a vállukat, ezzel életre keltve egy mondat erejéig őket. Ha ezt a gyakorlatot a bevezető résznél és most is megcsináljuk, arra is ki lehet térni, hogy változtatott-e helyet, pozíciót az előző szobrához képest.
RAJZ
Mindenki kap egy A4-es lapot és rajzeszközöket. Készítsenek egy alkotást, ami kifejezi azt, ami most éppen bennük van. Hagyjunk bőven időt arra, hogy elkészítsék. Rakhatunk be zenét, alkotás közben nyugodtan beszélgethetnek egymással. Adhatnak az elkészült munkának címet, de az is lehet, hogy kirakjuk a kész műveket a falra, a többiek pedig öntapadós cetlikre írva adhatnak címet a képeknek.
HUMÁN BINGÓ
Írjunk fel olyan állításokat, amik viccesek, meghökkentőek, de igazak lehetnek rájuk. A feladatuk, hogy kezdjenek el sétálni a térben, és minden állításhoz keressenek egy olyan embert, akire igaz az állítás. Egyszerre egy embertől, csak egyet kérdezhetnek, viszont többször is visszatérhetnek egy emberhez.
– Igaz rád, hogy simogattál már oroszlánt? – ha nemmel válaszol, tovább kell keresnie, ha igennel, akkor írja alá és keressünk egy új szemponthoz egy új embert.
FOTÓK, TÖRTÉNETEK
Készítsünk egy rövid videós, fényképes összeállítást az osztály életéből, emlegessünk fel történeteket, vicces beszólásokat, jeleneteket. Esetleg készíthetünk egy „Hol készült ez a fotó?”, vagy „Kiről szólt ez a történet?”-kvízt. A lényeg: felidézni a közös emlékeket, önfeledt pillanatokat.
ISKOLAI INFORMÁCIÓK
Ebben a részben érdemes beszélgetni a továbbiakról. Hogyan fog zajlani az élet, mik a szabályok, hogyan néz ki az órarend, mi fog zajlani a következő 6 hétben.
Itt tehetik fel őszintén kérdéseiket. Törekedjünk arra, hogy minden kérdést hallgassunk, válaszoljunk meg, még akkor is, ha már százszor megkérdezték, vagy éppen nem tudjuk rá a választ.
OSZTÁLYMASZK
Kis csoportokban készítsenek a szájmaszkról egy szabásmintát, tervet, ami szerintük leginkább illene az osztályhoz. Ha van esély arra, hogy el is készítessük ezeket a maszkokat, akkor közösen, konszenzussal döntsék el, hogy melyiket választják.
BABZSÁK/PLÜSSÁLLAT DOBÁLÁS
A klasszikus babzsákdobálós játékot azzal tehetjük izgalmassá, hogy amikor valakinek dobja a babzsákot, címez hozzá egy kedves mondatot. “Azért örülök, hogy itt vagy, mert…”
Figyeljünk arra, hogy mindenki kapjon pozitív visszajelzést!
PARTYJÁTÉKOK
Ennél a pontnál sorolhatnánk sok-sok olyan partyjátékot, ami a kellemes együttlétet szolgálja, pl.: Activity, Tabu, Beugró, Kaméleon stb.
III. HOGYAN TOVÁBB?
BRAINSTORMING
Közösségre vonatkozó ötletek, akár iskolán belül. Pl.: szünet vagy osztálydekoráció, de akár iskolán kívüli programokról is ötletelhetnek.
KÖZÖS SPOTIFYLISTA
Készítsenek egy közös listát a Spotifyra, amit szünetekben hallgathatnak.
RITUÁLÉK
Alakítsunk 3-4 fős csoportokat, és írjuk újra a szabályokat, értékeket.
Hogyan, milyen szabályokkal, keretekkel éljünk tovább ebben a közösségben?
A kiscsoportban felvázolt értékeket hozzuk be a teljes körbe, és egyezzünk meg a közös értékekben, rituálékban.
JÓSÁGBEFŐTT
Készítsünk elő egy nagy befőttesüveget és színes cetliket. Mindennap írjuk fel, hogy mi az, ami pozitív volt. Írhatnak közösen, osztályszinten és önállóan is. A befőttesüveget az utolsó napon kibonthatjuk, s felidézhetjük a pozitív dolgokat.
SIKER-RECEPT
Szerezzünk be több, különféle gabonapelyhet, tegyük őket különböző tálakba. Beszélgessünk arról, hogy mi kell ahhoz, hogy ezt az időszakot a legjobban, sikeresen megéljük. Pl.: kitartás, mosoly, humor stb.
Mi a következő időszak sikerének receptje?
A gabonapelyheket nevezzük el ezekről az értékekről. Pl.: csokisgolyó – kitartás stb.
Mindenki kapjon egy poharat, befőttesüveget, s írják meg a saját receptjüket, majd készítsék is el. Lezárhatják és fel is díszíthetik, ínséges időkben pedig nassolhatnak is belőle.
VAKVEZETÉS
Szedjük össze, milyen nehézségekkel találkozhatunk a következő időszakban. Írjuk fel ezeket egy-egy papírlapra, vagy kereshetünk egy-egy tárgyat, ami szimbolizálja ezeket. Igazán kihívást kereső csoportnál lehetnek ezek élesített egérfogók is. Helyezzük el ezeket a földön, mintha “akadályok” lennének. A gyerekek keressenek maguknak egy párt, az egyikőjüknek kössük be a szemét, a pár másik tagjának pedig az a feladata, hogy a pályán kívülről segítve átvezesse őt az “akadálypályán” anélkül, hogy az rálépne bármire is.
Feldolgozás:
Kovács Nikoletta
Szekeres-Kamondi Zsuzsanna
Takács Nándor
Tóth Gabriella