Tanuljunk Csülökkel, a házikedvenccel!

Egy virgonc házikedvenc lépten-nyomon képes akadályozni az elmélyült tanulást… de most nézzünk egy kiváló példát arra, amikor Csülökből tananyag lesz, méghozzá izgalmas és örömteli tananyag!

“Kedves Kollégák!

Készítettem egy tankönyvtől igen, de tananyagtól nem elrugaszkodott kisfilmet tanítványaimnak. Véleményem szerint a kicsiknek még szükségük van a szülői segítségre. Azonban a szülő is dolgozik otthon, esetleg a szomszéd gyerekére vigyáz. Tehát az élő videós óra nálunk nem jöhet szóba. Jobb, ha bármikor megnyitható feladatokat küldünk nekik, mert akkor oldják meg, amikor a letöltésben, feltöltésben az otthon lévő felnőtt is ráér. Törekedjünk arra, hogy a feladatmegoldásban ne szoruljon segítségre. Örömet okozzon neki, hogy önállóan meg tudta oldani. A szülők idejét pedig nem raboljuk feleslegesen.

Vigyáznunk kell az otthoni feladatok mennyiségére is. A gyerekek most nagyon lelkesek, aktívak. Ha túl sok unalmas anyaggal nyomjuk őket tele, akkor nekik is hamar elegük lesz, és a szülő is sírva zokog majd otthon minket szidva. Nem hiszem, hogy ez bárkinek is hasznára válna. Attól nem leszünk jobbak, ha a bőség zavarával küzdve minden talált, letöltött, szerkesztett feladatot átküldjünk diákjainknak, hogy megelégeljék azt, amiben rengeteg csoda és lehetőség rejlik.

Nyugodtan gondolkodhatunk projektekben. Egy feladathoz több órát is hozzákapcsolhatunk. Fontos, hogy mindig küldjünk pozitív visszajelzést. Hisz ezek a kismanók hozzá vannak ahhoz szokva, hogy az iskolában folyamatos dicséretekkel erősítjük önbizalmukat, elismerjük teljesítményüket.

Bízom benne, hogy örömmel fogadják és lelkesebben fogalmaznak majd, mintha egy képről kellene írniuk! A kisfilm komplex magyar nyelv és irodalom feladatot ad a gyerekeknek. A feladatok elvégzésének idejét ők osztják be. Egy hetük van rá. Többet nem adok egy hétre, hisz más tárgyakból is kapnak otthoni munkát a kollégáktól, tehát nem akarom túlterhelni őket. A magyaron kívül még vizuális kultúrához kapcsolódva kérem, hogy rajzolják le a filmen szereplő kutyust egy jelenetben. (Előfordult, hogy eltévesztettem a szót, olykor pontatlan a fogalmazás. Tudom, biztos észreveszitek ti is, de nem vagyok gyakorlott filmes, és így életszerű. )

Ez a helyzet még azoknak is nagy kihívás, akik megfelelő digitális kompetenciával rendelkeznek. Hiszen nem az osztályteremben a gyerekek hangulatát, tekintetét figyelve kell órát tartanunk, hanem online felületen muszáj motiváló és megfelelő mennyiségű tananyagot küldenünk.

Úgy gondolom, hogy nem az a legfontosabb célunk most, hogy számonkérésre megfelelő programokat keressünk. Ezt engedjük el. Igyekezzünk érdekes feladatokat kitalálni, újszerű megközelítéseket alkalmazni. Bátran rugaszkodjunk el a tanmenettől. Végre lehetünk önállóak, kreatívak. Célunk a gyerekek tudását fenntartani, digitális kompetenciájukat jó irányba fejleszteni, hisz nekik van, de a mi felelősségünk jó irányba vinni őket.

Köszönöm, ha írásom elolvassátok és a csatolt kisfilmet megnézitek.

Az elkövetkezendő hetekhez mindenkinek kitartást, bátorságot, lelkesedést, önállóságot és nem utolsó sorban jó egészséget kívánok!”

Holpert Judit
tanító


Otthonoktatás – Gyakorlati módszerek tantárgyi felhasználásra
A témában eddig megjelent cikkeink: