Szexuálpedagógiai képzés bemutatása

A továbbképzés célja
A képzés célja, hogy a résztvevők képessé váljanak szexuálpedagógiai foglalkozás vezetésére, értsék a szexuális nevelés fontosságát és felmérjék sokszínűségét. A képzés eredményeképp ismerni fogják azokat a témákat, amelyek közvetve vagy közvetlenül hatással lehetnek az egyén szexualitására, szexualitásról alkotott képére, megismerik és megfelelően alkalmazzák majd az ezzel kapcsolatos alapfogalmakat. Képessé válnak az önmaguk és mások kommunikációjának elemzésére, és a szükséges témákban való asszertív kommunikáció gyakorlására, attitűd tekintetében pedig érzékenyebbé válnak az iskolai szituációkban előforduló szexualitással kapcsolatos tanulási helyzetekre, valamint nyitottabbá válnak a szexualitás különféle területeit érintő kérdések iránt.
Célunk, hogy megismerjenek olyan módszereket, melyek alkalmassá teszik a résztvevőt a megfelelő kommunikáció megteremtésére a szexualitásról a gyerekek, kamaszok, fiatal felnőttek körében egyaránt.

A továbbképzés célcsoportja
Azon pedagógusok, szociális szakemberek, nevelők, akik tanítói/nevelői munkájuk során kapcsolódhatnak olyan témákhoz, amik érintik az érzelmek, a kommunikáció, a szexualitás világát.

A képzésen teljesítendő tartalmi követelmények
A hallgatók a képzés során képessé válnak szexuálpedagógiai foglalkozások tervezésére, szervezésére, lebonyolítására, ellenőrzésére, értékelésére. Tudják és értik a játék helyét és szerepét az egyén és a csoport kompetenciáinak fejlesztésében. Szerepük tudatos vállalásával képesek a tapasztalatszerzés, a feldolgozás, az értékelés és az alkalmazás folyamatát segíteni. Felismerik a veszély- és hibalehetőségeket, képesek ezeket megelőzni, az adódó szituációkat ésszerűen kezelni. Képesek egy komplex foglalkozás megtervezésére, ehhez ismernek legalább 2-2 bemelegítő játékot, kommunikációs helyzetgyakorlatot, kooperáció és bizalomépítő, valamint problémamegoldó tevékenységet. Megértik a szexuális nevelés fontosságát, annak sokszínűségét, valamint ezeknek az élménypedagógiával való kapcsolatát.

A továbbképzésen elsajátítottak ellenőrzésének módja, az értékelés szempontjainak meghatározása
Az ellenőrzés módja: záródolgozat, egy szexuálpedagógiai foglalkozás tervének leadása.
Az értékelés szempontjai: a képzésen tanultak kreatív alkalmazása, a célnak való megfeleltetése, a kidolgozottság a megvalósíthatóság szintjéig legyen kifejtve, vegye figyelembe a célcsoport meghatározó tényezőit: életkor, létszám, szociális fejlettség, nevelési célok; fizikai és pszichikai biztonság.

A program tartalmának rövid ismertetése
Mindennapjaink szerves része a szexualitásról folytatott párbeszéd, szinte naponta új fogalmak jelennek meg a témában; a fiatalok egy olyan társadalomban nőnek fel, melyben mindenhonnan árad feléjük az „információ”, és ebben a folyamatos zajban egyre nehezebb kihallani a lényeget. A szexuális élet megkezdésével kapcsolatban egyre nagyobb a kortársak nyomása egymás felé. A szülők és pedagógusok generációja pedig egy olyan világból érkezik, amit össze sem lehet hasonlítani a jelenlegivel, ezért gyakran eszköztelennek érzik magukat és nem a megfelelő magabiztosággal kezelik a témában felmerülő helyzeteket, szituációkat, beszélgetéseket. Tanácstalanok abban, hogy hogyan kísérjék a gyerekeket egy olyan úton, amit maguk sem ismernek.
A képzés erre kínál megoldást: beszélgessünk a szexualitás valódi kérdéseiről, szerelemről, érzelmekről, énképről, testtudatról, kommunikációról, és tegyük ezt egy heterogén, de biztonságos körben, ahol mindenki elmondhatja a témával kapcsolatos gondolatait, kérdéseit, és magabiztosabban kezdeményezhet ilyen jellegű beszélgetést a rábízott fiatalokkal is.
A továbbképzés három napja során különböző módszereket vonultatunk fel, amik alkalmasak arra, hogy nem mesterkélt, hanem természetes és hatékony módon indíthassa el a kommunikációt: beszélgetünk fogalmakról, és a szóhasználat jelentőségéről, anatómiáról és testtudatról, énképről, és kötődési mintákról, nemekről, szerepekről, szexuális orientációról, egészséges és bántalmazó kapcsolatokról, együttműködő kommunikációról, érzelmekről, és arról, hogy hogyan reagálhatunk a meredek kérdésekre.

A továbbképzés 10 nagy tematikai egységből áll:

  1. A holisztikus szexuális nevelés elmélete
  2. A szexuális nevelés alapfogalmai, a nemiszervek
  3. A nemek, nemi szerepek és sztereotípiák
  4. A szexuális orientáció alapjai
  5. Az egészséges és bántalmazó kapcsolatok
  6. Kommunikáció az online térben, EMK-modell
  7. Érzelmek és önismeret
  8. Hogyan vezessünk E/1-ben beszélgetést meredek témákról?
  9. A szexualitással foglalkozó szervezete hálózata magyar nyelvterületen és nemzetközi szinten
  10. A képzés zárása

A képzés pontos címe:
Szerethető vagyok? – kommunikáció és érzelemfókuszú szexuálpedagógiai képzés a tapasztalati tanulás módszereivel
Engedélyszáma: A/13336/2024
Óraszáma: 30
A képzést tartó trénerek:

  • Sárközi Andrea

A képzés alapításának éve: 2019
A 2025 januárjáig lezajlott képzések száma: 20
A 2025 januárjáig a képzést elvégzett személyek száma: 345

Aktuális képzéseinkről további információ itt található!