A minőségi online időtöltési lehetőségeket körbejáró sorozatunk első cikkében az online játékszobákat mutattuk be. Most pedig olyan játékokat ajánlunk, amelyekhez még ez sem kell, csak egy felület, amelyen kapcsolódhatunk a többiekhez. Vegyünk tehát néhány beszélgetős játékot a nagyon egyszerűektől kezdve az egészen bonyolultakig
1. Szólánc
Egy tetszőleges kezdőszó után körbe haladunk, és a soron következő játékosnak azzal a betűvel (esetleg szótaggal) kezdődő szót kell mondania, amivel az előző befejeződött. Ha emelni akarjuk a tétet, válasszunk kategóriát, amelyhez a szavaknak tartozniuk kell – így a játékot hozzáigazíthatjuk az érdeklődési körünkhöz, de akár tantárgyi felhasználásra is alkalmazhatjuk.
2. Barkóba
Az egyik játékos választ egy szót, amelyet a többieknek ki kell találniuk. Ennek érdekében eldöntendő kérdéseket tehetnek fel, amelyre a kérdezett játékos az igen, nem vagy is-is válaszokat adhatja. Ha valaki úgy érzi, hogy tudja a megoldást, rákérdezhet, de ha téved, kiesik a játékból.
3. Ki vagyok én?
A játék eredetijében a játékosok kártyát húznak, és a sajátjukat meg nem nézve úgy helyezik el, hogy ők ne, csak a többiek lássák (pl.: a homlokukon tartják), majd igyekeznek rájönni, hogy kinek (vagy minek?) a bőrébe kerültek bele. Ennek érdekében egészen addig eldöntendő kérdéseket tesznek fel (pl.: „Életben vagyok?”), amíg nemleges választ nem kapnak, ekkor ugyanis a következő játékos kap lehetőséget a kilétének felfedezésére. Ezt a játékot érdemes kisebb társasággal játszani – és így az online szereposztás is megoldható: beosztjuk, hogy ki kinek ad szerepet, a játékosok pedig megírják a feladványokat minden társuknak, természetesen az érintett kivételével. Ha mondjuk, négyen játszunk, akkor ez összesen 3 kimenő és 3 bejövő üzenetet jelent, ami még kezelhető mennyiség. (Ha a játék túl bonyolultnak tűnik, előre megállapodhatunk a kategóriában: csak létező emberek lehetnek? Csak híresek? Netalán akár fikcionális karakterek is?).
4. Mr. X
Szintén egy találgatós játék, de az előzőeknél bonyolultabb, izgalmasabb. Az egyik játékos egy, a többiek által is ismert személyt választ magának, és ennek az embernek a kezdőbetűjével mutatkozik be (pl.: ha valaki Brad Pittre gondol, akkor ő „Mr. P”). A többi játékos más azonos kezdőbetűjű hírességre utaló kérdéseket tesznek fel (pl.: „Te festetted a Guernicát?”), amire Mr. X (ez esetben Mr. P) két választ adhat: ha tudja, kiről szól a kérdés, megválaszolja („Nem én vagyok Picasso.”), ha viszont nem ismeri fel, passzol. Ez utóbbi esetben a többi játékos feltehet egy eldöntendő kérdést, hogy így nyomozzák ki Mr. P kilétét. A játék tarthat a sikeres megoldásig, de megállapodhatunk abban is, hogy maximum hány eldöntendő kérdés alapján kell eljutnunk a megfejtésig. Ha versenyt szeretnénk faragni a játékból, számolhatjuk a passzok és az eldöntendő kérdések arányát is, hogy eldöntsük, a játékosok legyűrték-e Mr X-et.
5. Logi-sztori
Ezt nem lehet egyszerűbben összefoglalni, mint az alábbi weboldalon. (hiperlink ide: https://szjenoko.web.elte.hu/Jatek/logisztori/logisz.html). ”Van egy mesélő, aki ismeri a történetet, és a többiek a nyomozók. A mesélő a játék elején elmondja az alaptörténetet, melynek rejtélyeit a nyomozók feladata felgöngyölíteni. A nyomozók eldöntendő kérdéseket tehetnek fel a mesélőnek a történettel kapcsolatban. A kapott válaszok segítségével kell fényt deríteniük a rejtélyes esetre.”
Az oldalon 29 feladványt találtok, a lap alján pedig letölthetők a megoldások. Igényel némi önfegyelmet, hogy csak azt az egyet olvassuk el, amit mi mesélünk, de ha megbízunk a többiekben (és magunkban), akkor nincs más akadály, csak a rejtély!
6. Fekete-fehér, igen-nem
A játék során a résztvevők kérdésekkel bombázzák egymást (pl.: „Milyen színű a zebra, Máté?”), és a kérdezettnek válaszolnia kell: csak arra kell vigyáznia, hogy a fekete, a fehér, az igen és a nem szavak nem hangozhatnak el. Az már csak rajtunk múlik, hogy csupán a játék öröméért játszunk-e, vagy strigulázzuk a hibákat, esetleg más „büntetést” találunk ki. Ha az eredeti tabusított szavak adta lehetőségeket már kiaknáztuk, választhatunk más szavakat, sőt akár szócsoportokat is (pl.: a válaszban nem lehet szín, személyes névmás, kötőszó, név, stb.).
7. Kérdésre kérdés
Ez egy az előző játékra hajazó igazán szórakoztató partijáték. A kezdőjátékos egy kérdést tesz fel egy másik résztvevőnek címezve (pl.: „Ha választhatnál, kivel töltenéd a karantént, Dani?” vagy „Mi volt a legjobb utazásod, Fanni?”), amire a kérdezett játékosnak azonnal új kérdéssel kell előállnia, amire a következő játékos megint csak egy másnak címzett kérdéssel válaszolhat. Ha viszont a kérdezett játékos elneveti magát, megzavarodik vagy habozik, akkor bizony válaszolnia kell. Ebből két dolog következik: csak olyasmit kérdezzünk, ami az adott körben elfogadhatónak tűnik – és hogy ugyanakkor érdemes olyan kérdéssel előállni, ami kizökkentheti a másikat! Bár ez egyáltalán nem olyan egyszerű a játék hevében.
8. 21-ig számolni
Egy másik partijáték, ahol garantált a nevetés és az örömteli bosszankodás. A feladat nem nehezebb, mint hogy a játékosok egy meghatározott sorrendet tartva közösen és hiba nélkül elszámoljanak 21-ig. Csakhogy mindenki, aki kimondja a 21-et vagy ront, az új szabályt vezet be a következő kör megkezdése előtt. Néhány példa:
A lehetőségeknek csak a képzelet szabhat határt! Fontos, hogy az újabb szabály felülírja a régit: azaz ha a hárommal osztható számok helyett smafut mondunk, de aztán a kettőt tartalmazó számok helyett kakukkolnunk kell, akkor a 12 és 21 kakukkolás lesz, és nem smafu.
9. Kérdezz-felelek
Lehet ismerkedős, vicces, önismereti, flörtölős – csak attól függ, milyen kérdéscsomagot választotok! Ha valakinek van otthon olyan társasa (pl.: Igen?, Ego, stb.), ami tartalmaz kérdéseket, elő vele! Ha pedig nincs, előzetesen írjátok össze a saját kérdéseiteket (mondjuk fejenként 10-et), vagy keressetek egy rátok szabott csomagot a neten, esetleg töltsetek le egy erre való alkalmazást! A kérdések lehetnek körkérdések (mindenki felel), vagy célzottak, esetleg sorsolhattok is (mondjuk kockadobással, ha legalább egy embernek van dobókockája), hogy ki melyikre válaszoljon.
Bauer Flóra
Kalandok és Álmok Szakmai Műhely
Otthonoktatás – Közösségépítés online
A témában eddig megjelent cikkeink: