Digitális oktatás

 

Egy tizenkettedikes informatikus diák írását közöljük, hogy végre az érintett tanulók részéről is megszólaljon egy üde és egyéni hang. Megállapításaival nem érthet egyet mindenki, de ez természetes. Azért is érdemes elolvasni Andris sorait, mert egy igazi digitális bennszülött véleményét ismerhetjük meg, aki ráadásul lelkes híve az online otthontanulásnak. Előnyök, elismerő szavak, érdeklődés és motiváltság… Kalandra fel! Kíváncsian várjuk más diákok, tanulók véleményét és meglátását a témában! Lehet egyetérteni, vitatkozni, kételkedni és megerősíteni!

„Véleményem szerint a digitális oktatás egyik nagy előnye, hogy folyamatosan nyomon követi a változásokat és lépést tart a 21. század kihívásaival. Lehetőséget ad a kreativitásra, a rugalmas tanulásra, fejleszti a gondolkodásomat és a kommunikációs készségem. Természetesen ehhez megfelelő technikai háttér is szükséges, de úgy gondolom, a mai világban ezek technikai eszközök már hozzáférhetőek mindenki számára. Számomra és más diákok számára is rengeteg oktatási program elérhető, mely a tanulás módszertanában is segít. Ilyen például a Discord, amit nekünk sokat nem kellet tanulni, mert mindennap használtuk eddig is, hogy suli után beszéljünk osztálytársakkal a leckéről, a suliról, az egyéni problémáinkról, stb. Tanáraink pont ezért vállalták be, hogy megtanulják ezt az felületet, hogy nekünk, diákoknak, minél kevesebb új platformmal kelljen dolgozni a digitális oktatásban.  Létrehoztak egy iskolai szervert, amibe minden diákot és tanárt meghívtak. A szerveren belül szobák vannak, és mindenki csak olyan szobába mehet be, ahol dolga van. Vannak osztályszobák, tanári szobák, klubhelységek, tárgyalók, még női wc-is, ahol bagózni lehet. (persze csak virtuálisan). A Discordon alapból voice-(hang)alapú konferencia jellegű beszélgetéseket folytatunk. Lehetősége van a tanárnak megosztani a saját számítógépének egy ablakát, vagy akár az egész képernyőjét. Ha akarja, a kameráját.

A feladatok beadására a Moodle rendszert használjuk, amit évek óta megszoktunk. Eddig is kaptunk ezen a felületen feladatokat a szakmai órákhoz, csak annyi változott, hogy most a többi tárgyból is csatlakoztak ehhez. Ez egy felhőalapú tároló, ahol megfelelő jogosultságok (rangok) esetén hozzáférhetsz anyagokhoz, lehetőségekhez. A tanár kitesz egy új anyagot (dokumentumot, hangot, videot, webcímet, stb.), vagy feladatot, nekem pedig lehetőségem van letölteni, megnézni. A tanár létrehoz egy leadási felületet, beállítja a leadás paramétereit, határidőit és én leadom a leckét. Vannak még egyéb lehetőségek is (pl. teszteket is támogat a rendszer). A moodleban van saját tárhelyem is, ahova senki nem lát be.

A mi iskolánkban csak ez a két felület szükséges ahhoz, hogy megismerjük a tananyagot, és a házi feladatokat le tudjuk adni. Néha egyéb platformokat is használunk (pl. kahoot, redmentát), de ezek már csak színesítik az órákat.

A baráti körömben van olyan, ahol az iskola nem határozott meg konkrét szoftvereket a tanároknak, és szinte minden tanár máshol tartja meg az óráját, ami eléggé sok különböző alkalmazást igényel és eléggé bosszantó is tud lenni. Nagyon jó, hogy a digitális oktatás miatt nem kell utazással töltenem az időt, de úgy tűnik, ezzel nem nőtt a szabadidőm. Persze így egy hónappal (?) az érettségi előtt ez természetes lehet.

Több helyen olvastam azt a digitális oktatásról, hogy személytelen, de szerintem így, ebben a formában ez nem igaz, hiszen folyamatosan tartom a kapcsolatot a tanáraimmal, osztálytársaimmal. Órarend alapján dolgozunk együtt. Vannak ún. kontakt óráink, és vannak konzultációink (utóbbi nem kötelező). Előfordul, hogy valamiért nem tudok „bemenni” egy kontakt órára, de ezt meg szoktam beszélni a tanárral, és ha leadandó feladatokat megcsinálom, nem is probléma. A többiektől megkérdezem, mi volt, vagy konzultáción a tanár elmondja, amit tudnom kell.
Egy tanóra sokkal hasznosabban telik, mert nem kell az osztály fegyelmezésével foglalkozni. Mindenki lenémítja magát, ezért nem zavarja az órát, ha mással foglalkozik. Most nem zavarja az órát a suliban senki azzal, hogy pl. beszélget vagy mást csinál. Persze beszélgetünk, mást csinálunk a háttérben – már aki –, de a tanár nem látja, nem hallja, és nem akasztja meg emiatt az órát.

A tanár sokkal részletesebben el tudja magyarázni az anyagot. A hátránya talán számomra annyi, hogy a közösségi élet, mint olyan, nincs. Természetesen a barátaimmal továbbra is tartom a kapcsolatot a digitális térben, de ez nem újdonság. Örülünk, hogy nem kell videokonferenciában lenni egész nap.

Összefoglalva én úgy érzem, ebben a felállásban jobban be tudom osztani azt az időt, amit tanulással akarok tölteni, és a számomra jobban preferált tárgyakat pedig nagyobb időbeosztással tudom tanulni.

Eléggé aggaszt minket az érettségivel kapcsolatos huzavona, hiszen ezen múlik a továbbtanulás, a jövő. Jó lenne már túllenni rajta.”

Joó András
12.b Neumann J. SZG


Otthonoktatás – Tapasztalatok az otthontanulásról
A témában eddig megjelent cikkeink: