Bevándorlók és bennszülöttek

Érdekes megtudni, hogy hogyan látja a kialakult helyzetet egy igazán magasan képzett pedagógus-informatikus. Mező Gyuri, a BMSZC Neumann János Szakgimnázium informatikatanára.

Ami eddig megszokott volt, ott most helyettesítő megoldásokat kell kitalálni, alkalmazni. Az iskoláknak, tanároknak önállóan kell megtalálniuk az üdvözítő megoldást. Úgy tűnik, a bőség zavarával is meg kell küzdeni. A javaslatom az lenne, hogy olyan eszközöket válasszunk, amiben a lehető legkevesebb új ismeretet kell elsajátítani a hétköznapok munkáihoz. Mik lennének ezek?

“Mottó:

Kedves Tanárnő, Tanárúr!
A társadalom minden tagja nevében írom, de főleg szülőként:
nagyon köszönjük az eddigi, és a következő hónapok munkáját!”

Informatikuskörökben jól ismert a „digitális bennszülött”, és „digitális bevándorló” kifejezés. A digitális bennszülött fogalmát (http://netpedia.hu/digitalis-bennszulott) Marc Prensky használta először 2001-ben, akárcsak a [digitális bevándorlók] fogalmát is. Ekkor ez még a tanulók és a tanárok megkülönböztetésére szolgált, ma már azonban egész generációkat jelöl. A digitális bennszülöttek azok a fiatalok, akik már beleszülettek abba a világba, amelyet egyre inkább meghatároznak a különböző digitális technológiák: ők tehát az IT-generáció. Lényeges különbség a két fogalom és hordozói között, hogy míg az utóbbiak szinte alig töltenek időt az interneten, az előbbiek gyakorlatilag az IT világában „élik” életüket. Mobilon interneteznek, interneten barátkoznak és órákat töltenek a számítógépeik előtt.

A ma aktív tanárok többsége bármilyen nyitott is, digitális bevándorló. Az informatikai megoldásokat tanulással sajátítja el. Ez most fokozott intenzitást igényel.  A diákjaink életében, mindennapjaiban folyamatosan jelen vannak az IT eszközök, azokat apránként és főleg az érdeklődésüknek megfelelően adagolják a részükre, így számukra gyakorlatilag nem jelent traumát egy új eszköz, szoftver megismerése, használata. Ráadásul sokaknak a saját gyermekeik digitális oktatásához is asszisztálniuk kell, miközben gondoskodni kell a család ellátásáról is.

Ahogy én látom a „rengeteg” tanári szabadidő a feladatok terhétől majdnem nullára redukálódott. A tanároktól hatalmas erőfeszítéseket kíván az átállás.

Ami eddig megszokott volt, ott most helyettesítő megoldásokat kell kitalálni, alkalmazni. Komoly mérlegelést igényel, hogy tartható-e az eddigi tempó, és ha igen, meddig?! Minden tanárismerősöm átérzi a felelősséget, de nincs olyan, akiben ne okozna szorongást, feszültséget az új helyzet. A legkönnyebb helyzetben a fiatal tanárok, és azon belül az informatikusok vannak. Nincs központi iránymutatás, az iskoláknak, tanároknak egyedül kell megtalálniuk az üdvözítő megoldást. Úgy tűnik a bőség zavarával is meg kell küzdeni. (Google Clasroom, Microsoft Team, Zoom, Discord, stb.).

A javaslatom az lenne, hogy olyan eszközöket kell választani, amiben a lehető legkevesebb új ismeretet kell elsajátítani a hétköznapok munkáihoz. Mik lennének ezek?

  • Feladatokat, feladatsorokat, egyéb prezentációkat kell a diákok számára elérhetővé tenni.
  • Lehetővé kell tenni, hogy a diákok áttekinthető és szervezett módon adhassák le a megoldásaikat.
  • Csoportos illetve egyéni, online és offline kommunikációs felületet kell találni.
  • A központi elvárásoknak megfelelően.

Mindezt adminisztrálni kell.

Gyakrabban kell értékelni a diákok munkáit, miközben valóban hatékonyan semmilyen módon nem ellenőrizhető, hogy igazán önálló tevékenységet értékelünk-e. Ha valaki három órás tantárgyat tanít 25-32 fős osztályokban, annak a diákok értékelése akár 200-250 db. dolgozat javítását is jelentheti hetente, kéthetente.

Nagyon sok interneten elérhető segítséget kaphat, aki nyitott rá. Érdemes a saját területünk szakmai fórumait követni, tájékozódni, kérdezni. Rengeteg ötletet, megoldást hozhat a közös gondolkodás.

Nem nagyon érdemes erőn felüli megoldásokba belemenni. Ha valaki eddig nem készített prezentációt az óráira, megpróbálhatja, de lehet, e nélkül is képes érdekes órát tartani. Arra érdemes törekedni, hogy a megszokott tevékenységeket célszerű adaptálni az új eszközökre. Persze a kényszerhelyzet előbb-utóbb megszüli a saját módszertanát. Addig is nagyon sok erőt és kitartást kívánok a munkához!”

Mező György
informatikatanár
BMSZC Neumann János
Szakgimnáziuma
/2020. március 22./


Új idők új kalandjai
A témában eddig megjelent cikkeink:

19. Plüssállatok! Sorakozó!
18. A motiváció fenntartása
17. Lakásétterem
16. Röviden: jó. Hosszabban: bődületes szívás.
15. Bevándorlók és bennszülöttek
14. Gumicukor-kihívás
13. A tanári személyiség fontossága az online térben
12. Macimese kicsiknek
11. Tanuljunk Csülökkel, a házikedvenccel!
10. Költők a porondon
9. A testnevelés otthon is fontos 🙂 Online tesi
8. Élő festmények
7. Oktatási tippek otthonra
6. Tanácsok távoktatáshoz pedagógusoknak
5. 80 óra a Föld körül – avagy játszva tanulni otthon is
4. A rend és a rendszeresség fenntartása kiemelten fontos
3. Oktatási Hivatal által kiadott ajánlások
2. Új idők – új kalandok
1. Mit mondjunk a gyerekeknek?