Kiindulási pontnak vesszük, hogy a legfontosabb a rend, a rendszeresség fenntartása a gyermek életében (eddig is az volt, de most órarend és csengő, pedellus és a folyosón végigvonuló szigorú igazgatóhelyettes hiányában kicsit nehezebb). Ehhez ad segítséget a Kovács Nikoletta által szerkesztett Otthontanulós kalendárium.
Az a döntés született meg bennem, hogy írok, ami eszembe jut az otthoni tanulásról, mert hátha valaki bele tud kapaszkodni az ötleteimbe és segít neki ebben az időszakban.
A gondolataim a körül járnak, hogy hogyan lehetne a gyerekeket motiválni, hogy ne szünetnek gondolják ezt az időszakot, s hogyan lehet azt, hogy minél több kreatív feladat, megoldás kerüljön el hozzájuk és ne fussunk bele a puszta házi feladatkiadásba, HÉTFŐ: TK 32.o/4,5,6,7… S hát az alsósokkal mi is lesz…? Ők kevésbé vannak internet közelében, kevésbé tudnak talán prezentációt és egyebeket használni, mondjuk nekik meg ott a munkafüzet. Az alsó tagozatosoknál a legnagyobb segítséget a szülőktől kaphatjuk. Fontos bennük megbíznunk, fontos elhinnünk, hogy a partnereink lesznek, így lesz hatékony az együttműködésünk.
Szóval a kis gondolataimba merülve eszembe jutott valami… KINCSKERESÉS… NYOMOZÁS… OTTHONTANULÓS KALENDÁRIUM!
Mi lenne, ha a gyerekek mindennap kapnának egy levelet a tanítótól (természetesen keretmesébe illesztve kaphatják azt a Kalóztól, a Fáraótól, a Múmiától), s újabb és újabb nyomozós feladatokat, kihívásokat ad nekik, mint az adventi naptárban. Akiknek van internetjük, a szülők támogatását lehet kérni, hogy nyomtassák ki az aznapi levelet, tegyék borítékba, címezzék meg, mire a gyerek felkel. Még azt is lehet, hogy a postaládába érkezik. Az elkészítendő dolgokat gyűjthetnék egy dobozba, s amikor újraindul a suli, akkor csinálhatunk belőle egy kiállítást. Írhatnak válaszlevelet, akár feladhatják postán a tanítónak, s elindulhat egy levelezés is.
A feladatokban szerintem két dolog fontos: 1. egyrészt az, hogy a tanulási tartalmat meghatározzuk (mit fognak tudni a végén, ha megcsinálták); 2. másrészt a témaközpontúság – egy-egy témához kapcsolódjunk, s érintsünk minden tantárgyat (pl.: a téma lehet a pillangó, a tulipán, a róka, a hajó, stb.). A feladataik legyenek tevékenykedtetőek, használjuk bátran ezeket az utasításokat a munkafüzet feladatai mellett:
Azokon a helyeken, ahol nincsen lehetőség arra, hogy naponta küldjük el a feladatokat, készítsük el egy hétre előre, tegyük borítékba a napi feladatokat, amit az iskolában esetleg egy „postaládából” el tudnak venni. Lehet akár névre szóló is – és akkor már egyből differenciálhatunk is. Talán ez egy kisebb városban, faluban könnyen megoldható, s ha jól tudom, az iskolákban lesz ügyeletes vezető, de tulajdonképpen az iskola előtt is el lehet helyezni egy ládában (fontos, hogy egy héten egyszer kelljen maximum elmenni érte a szülőnek).
S néhány ötlet, ha például a hajó a téma:
Ha ezeket hasznosnak tartjátok, írjatok, szeretek ezeken agyalni.
Kovács Nikoletta
Kalandok és Álmok Szakmai Műhely
Otthonoktatás – Módszertani tanácsok a digitális oktatáshoz
A témában eddig megjelent cikkeink: