A továbbképzés célja
A képzés egyik legfontosabb célja, hogy az alapképzést már elvégzett résztvevők képessé váljanak hosszabb folyamatok megtervezésére, lebonyolítására, feldolgozására és értékelésére az élménypedagógia módszerével. A résztvevők ismerjék meg és tudatosítsák az élménypedagógia elméleti alapjait, az élménypedagógiai folyamatok hatásait, a szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségeit. A képzés végére váljanak képessé arra, hogy élménypedagógiai eszközökkel tudjanak reagálni a csoport igényeire, a számukra célként kitűzött szociális kompetencia fejlesztése érdekében gyakorlatok kiválasztására, megváltoztatására. A képzés célja, hogy a résztvevők ismerjék meg a facilitátori tevékenység alapjait, fogalmazzák meg saját facilitátori kompetenciáikat, tervezzék meg egyéni fejlődési útjukat. Cél, hogy a résztvevők ismerjenek meg személyiségfejlesztő és közösségépítő játékokat, azokat képesek legyenek a szociális kompetenciafejlesztésre alkalmazni. Váljanak képessé a megismert játék- és élménypedagógiai foglalkozások tudatos megtervezésére, levezetésére és értékelésére az adott csoport életkori sajátosságainak figyelembevételével. További cél, hogy a résztvevők módszertani eszköztára bővülésének hatására harmonikusabb csoportdinamikájú, asszertív pedagógiai, iskolai légkör és hatékony, motivált tanítási folyamat alakulhasson ki az iskolákban.
A továbbképzés célcsoportja
Azon pedagógusok, szociális szakemberek, nevelők, akik legalább már egy 20 órás élménypedagógiai képzésen részt vettek, és akik tanítói/nevelői munkájuk során alkalmazzák a módszert, szereztek gyakorlati tapasztalatot.
A képzésen teljesítendő tartalmi követelmények
A résztvevők a képzés végére készség szinten használják az élménypedagógia elméleti alapjait, az elméleti ismeretek visszatükröződnek a folyamattervezésükben. Képesek arra, hogy egy csoportnak meghatározott szociális kompetenciát fejlesztő, hosszútávú folyamatot megtervezzenek, s azon belül a gyakorlatokat tudatosan használják. A szociális kompetenciák tudatos fejlesztésének érdekében egy-egy gyakorlat kiválasztására, a fejlesztési célok tükrében annak megváltoztatására is képesek. Facilitátori szerepük tudatos vállalásával képesek a tapasztalatszerzés, a feldolgozás, az értékelés és az alkalmazás folyamatát segíteni. Felismerik a veszély- és hibalehetőségeket, képesek lesznek ezeket megelőzni, az adódó szituációkat észszerűen kezelni.
A továbbképzésen elsajátítottak ellenőrzésének módja, az értékelés szempontjainak meghatározása
Záródolgozat: egy reflexió megírása adott szempontok alapján, mely tartalmazza a képzés egyénre gyakorolt hatását, illetve a képzés várható hasznosulását a pedagógiai munkája során. Ennek leadása legkésőbb 10 nappal a képzés zárását követően.
Az értékelés szempontjai: a képzésen átéltek önreflektív megosztása, a hasznosíthatóság átgondolása az alkalmazásba való átültetésre.
A program tartalmának rövid ismertetése
A képzés szükségessége és relevanciája abban rejlik, hogy az előre kidolgozott és kipróbált módszerek és a sajátélményű tanulás segítségével felkészíti a résztvevőket arra, hogy felismerve a formális, informális és nonformális tanulási helyzeteket tudják alkalmazni az élménypedagógia adta fejlesztési lehetőségeket nemcsak egy-egy alkalom során, hanem folyamatban gondolkodva, és a szükséges helyzetekben maguk is kompetens módon lépjenek fel a szociális kompetenciák fejlesztése terén. A jövő generációjának felkészítése az életre egyre jobban igényli, hogy a tananyagon kívül is fontosabb szerepet kapjon a szociális kompetenciák fejlesztése. A digitális világ a maga előnyei mellett most már jól láthatóan hordozza azokat a negatívumokat, amelyek ugyanezen kompetenciák fejlesztésének szükségességét támasztják alá. A képzés tréning jellegű, a résztvevők aktivitására építő sajátélményű gyakorlatokkal, azok kiértékelésével, tanulságok levonásával, elemzéssel zajlik. A gyakorlatok során az önálló munka, a páros munka, a kisebb csoportos beszélgetések és az egész csoportot érintő megbeszélések váltakoznak.
A tevékenységek során a csoport tagjai különlegesnek számító helyzetekben, de biztonságos, kontrollált körülmények között tervezik el különböző feladatok megoldását. A végrehajtás után nagy gondot fordítanak az értékelésre, pozitív visszajelzések közvetítésére, a szituációban rejlő tanulságok levonására, és a más területeken is alkalmazható készségek és képességek felismertetésére. Megtanítjuk a résztvevőket arra, hogyan vezessék át a feldogozást segítő beszélgetést a saját tanulságok levonását. A feldolgozás jellemzően csoportmunkában történik, melyben a részvevők aktív részvétele szükséges. A tevékenységek rendszere egy folyamatot alkot, amely lehetővé teszi, hogy mélyebbre jussunk pedagógiai céljaink elérésében, maximálisan kiaknázva a szituációban rejlő oktatási és fejlesztési lehetőségeket.
A továbbképzés 4 nagy tematikai egységből áll:
A képzés pontos címe:
A komfortzónán túl – haladó szintű élménypedagógiai képzés gyerekek, fiatalok és felnőttek szociális kompetenciáinak hosszútávú fejlesztésére
Engedélyszáma: A/13355/2024
Óraszáma: 30
A képzést tartó trénerek:
A képzés alapításának éve: 2020
A 2025 januárjáig lezajlott képzések száma: 14
A 2025 januárjáig a képzést elvégzett személyek száma: 230