Szakirodalom

Az élménypedagógia rövid története

Az élménypedagógia alapjai sokféle nevelési mozgalomban fellelhetők, mint például a szabadtéri nevelésben (outdoor education), a kalandpedagógiában (challenge education), a szomatikus nevelésben (somatic education), a „tudatos pedagógiában” (awareness education), az „emberközpontú pedagógiában” (humanistic education), a szabadidő-pedagógiában (recreational education) és a játékpedagógiában (play education).

Az élménypedagógia egyik legismertebb kortárs elmélete David Kolbé. Az Experiential Education: Experience as the Source of Learning (Prentice-Hall, 1984) című könyvében olyan „tapasztalati tanulási ciklust” javasolt, amely négy szakaszból áll:

  • tapasztalat2003_2010Csapatkepek24
  • reflexió
  • általánosítás
  • alkalmazás

Folytatás itt.

 

 

Élménypedagógiai kislexikon

ÉLMÉNYPEDAGÓGIA:
Élményeken alapuló tanulási helyzet, eszköztára végtelen.

FACILITÁTOR:
Facilitátor szerepe: tanulási helyzeteket teremt, nem avatkozik be.

VÁLASZTÁS SZABADSÁGA:
döntéshozatal
döntéshozatal szabadsága
tiszteletben tartás

KIHÍVÁS:
Alapjátékot magasabb szintre emeli. Kimozdítás a komfort zónából.

TERVEZÉS:
Homo sapiensre jellemző folyamat, vagyis szinapszis.

FELDOLGOZÁS:
Az élménypedagógiai foglalkozások III. szakasza. A facilitátor a játék végén visszajelzéseket gyűjt.

Bővebben itt.